Hoe zorg je dat minder klanten hun winkelwagen verlaten?
Als webshop is het uiteraard fijn dat u klanten weet aan te trekken om artikelen in hun winkelwagentje te stoppen. Minder fijn is het gegeven dat gemiddeld maar liefst 65% van de klanten dit winkelwagentje vervolgens besluit te verlaten en hiermee de koop stopt of uitstelt. Per webshop zijn grote verschillen in het aantal klanten dat alsnog afhaakt, via Google Analytics kun jij zien hoe het er bij u voor staat.
Bij een hoog afhaak percentage is het natuurlijk fijn om te weten dat jij hier iets aan kunt doen. Hieronder zullen wij 4 tips geven om meer mensen te overtuigen om toch tot kopen over te gaan!
Te hoge verzendkosten
Wanneer klanten hun winkelwagentje willen afrekenen houden ze niet altijd rekening met verzendkosten. Als deze vervolgens hoger blijken te zijn dan ze verwachten is dit soms een reden om de koop stop te zetten.
Om dit te voorkomen kun jij als webshop de verzendkosten verlagen. Ook kun jij besluiten bij een bepaald bedrag geen verzendkosten meer te rekenen, dit heeft als bijkomend voordeel dat klanten eerder geneigd zijn extra artikelen te kopen om geen verzendkosten te hoeven betalen!
Verplicht account
Wat vaak voorkomt is dat klanten verplicht een account aan moeten maken als ze bij een webshop bestellen. Voor u als webshop is dit natuurlijk aantrekkelijk voor klantenbinding en het maken van gerichte reclame, maar niet elke klant zit op een account te wachten. Het verplicht aan moeten maken van een account kan dan ook een reden zijn om de koop niet door te zetten.
Als webshop kunt u dit voorkomen door bijvoorbeeld een account niet verplicht te laten zijn. Wilt u klanten toch verplichten een account aan te maken? Dan is het verstandig om dit proces te vergemakkelijken door de mogelijkheid te geven om via social media automatisch een account aan te maken.
Gebrek aan betalingsopties
Tegenwoordig kunnen klanten op vele manieren hun bestelling betalen, maar we zien dat het aantal betaalmogelijkheden per webshop verschilt. Voor klanten kan het ontbreken van hun gewenste betaalmethode de reden zijn om toch bij de concurrent te shoppen.
Hebt u nu nog weinig betaalopties voor klanten? Dan raden wij u aan om dit aanbod te vergroten en hiermee meer geslaagde aankopen te behalen! Hoe je dit doet vertellen wij je graag.
Onduidelijke of te lange bezorgtijden
Wachten op je pakketje is altijd vervelend en het liefst hebben klanten hun bestelling zo snel mogelijk binnen, hierom letten mensen vaak ook goed op de bezorgtijd. Het komt echter regelmatig voor dat op webshop niet te zien is wat de verwachte bezorgtijd is of dat de bezorgtijd langer is dan bij de concurrent. Dit kan voor klanten een reden zijn om hun winkelwagentje te verlaten.
Om dit te voorkomen kunt u als webshop allereerst zorgen dat de bezorgtijd duidelijk op de website staat. Daarnaast is het voor webshops met een lange tijd raadzaam om te onderzoeken of u de levertijd kunt verkorten en uw concurrenten voor kunt zijn.
Kunnen wij met jou meedenken? Klik dan hier.
 
								 
															


