Wil jij makkelijk meer verdienen met je webshop?

Deel dit bericht

Consumenten die e-mailmarketing ontvangen geven 83% meer uit aan online aankopen.

Wanneer je ‘s ochtends wakker wordt herken je mijn reflex vast: even snel de mail checken! Een mailtje van mijn favoriete sport webshop, de loopband is in de aanbieding. De webshop heeft me hierdoor toch weer verleid tot een aankoop en hun mail was dus effectief. Ook voor jouw onderneming kan het helpen om e-mailmarketing in te zetten om meer omzet te behalen. In deze blog zal ik daarom eerst uitleggen wat e-mailmarketing is en daarna geef ik je 3 voordelen en een kanttekening van e-mail marketing mee.

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is een methode van marketing waarmee je e-mails stuurt naar potentiële klanten. Je kan dit bijvoorbeeld doen wanneer mensen een account aanmaken bij jouw webshop. Vaak gebeurt e-mail marketing op basis van een nieuwsbrief waar mensen zich op inschrijven, mensen moeten namelijk wel toestemming geven voor het versturen van e-mails naar hun adres. Je stuurt dan periodiek een mailtje naar alle mensen die zich hebben ingeschreven met jouw boodschap. Je kan bijvoorbeeld aanbiedingen aanprijzen, artikelen schrijven over je onderneming of mensen op de hoogte houden van nieuws over jouw bedrijf. Je kan de e-mails zelf versturen, maar om de boodschap persoonlijker te maken kan je e-mail marketing ook via automatiseringssoftware doen denk hierbij aan bijvoorbeeld Mailchimp. Deze software kan bijvoorbeeld automatisch de naam van elke ontvanger in de aanhef personaliseren. De voordelen van e-mail als marketing zal ik nu bespreken.

E-mailmarketing is goedkoop.

E-mail marketing is eigenlijk voor elk bedrijf interessant doordat het relatief weinig geld kost. Zodra klanten zich hebben ingeschreven kun jij precies bijhouden wie de mails moeten ontvangen en kun je een algemene mail maken voor deze klanten. De enige kosten voor jou als bedrijf zitten in het maken van de content die jij in je e-mail zet. Naarmate meer mensen jouw nieuwsbrief ontvangen dalen hierbij de kosten per lead uiteraard, en uiteindelijk kun je op deze manier dus een grote groep mensen bereiken voor lage kosten.

E-mailmarketing verbetert de binding met de klant

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: binding met de klant is belangrijk! E-mails zijn hier een uitstekende tool voor. Doordat jij de klant met e-mails met directe berichten op de hoogte houdt van jouw bedrijf zullen klanten jou niet vergeten en trigger je hen om weer eens op je webshop te kijken. Door bijvoorbeeld nieuws over het bedrijf toe te voegen aan je nieuwsbrief blijven klanten op de hoogte van het reilen en zeilen in jouw bedrijf en leren ze de mensen achter het bedrijf beter kennen.

E-mails worden vaak gelezen

Het derde voordeel is misschien wel de belangrijkste: E-mails worden vaker gelezen dan bijvoorbeeld advertenties op sociale media. Zoals ik aan het begin al zei lees ik elke ochtend direct mijn mail terwijl Facebook soms een week geen aandacht van mij krijgt. Dit geldt uiteraard niet alleen voor mij, maar voor een hele grote groep mensen. Om deze groep beter te bereiken is het dus slim om je eigen nieuwsbrief te starten. Zo bereik je effectief een grote groep potentiële klanten.

Kanttekening: SPAM!

Een kanttekening die ik bij het gebruik van e-mailmarketing wil maken is dat het middel slim gebruikt moet worden. Wanneer mensen namelijk té vaak een nieuwsbrief ontvangen kunnen zij dit vervelend gaan vinden en stoppen met hun abonnement op jouw nieuwsbrief. Daarom geef ik de tip om goed te overwegen hoe vaak jij je nieuwsbrief wil inzetten om jouw klantenkring te bereiken.

Ik hoop dat ik je in deze blog iets heb kunnen leren over e-mail marketing en hoop dat het jou kan helpen om het contact met jouw klantenkring te verbeteren. Daarnaast heb ik eerder in deze blog uitgelegd hoe je e-mails goed kan afsluiten, een leestip voor de geïnteresseerden! Ben je geïnteresseerd in e-mail marketing, maar wil of kun je dit niet alleen realiseren? Voor hulp kun je altijd een mailtje sturen naar info@zzpair.nl of even bellen naar 085-2006252!

Nog meer ontdekken

Blog

Mobiele website

Wist je dat 57% van de consumenten geen bedrijf aanraadt met een slechte mobiele website? Toen ik zelf voor het

Lees meer

Wil jij jouw bedrijf een boost geven?