Wist je dat interactie met de consumenten via beoordelingen en productreviews resulteert in 105% hogere conversie?
Vooral bij grotere webshops zie je dat klanten de mogelijkheid krijgen om een beoordeling te plaatsen bij een product dat ze hebben gekocht. Bij veel kleinere webshops ontbreekt dit helaas. Een gemiste kans, want het blijkt dat de mogelijkheid om reviews te geven maar liefst tot een 105% hogere conversie leidt. In deze blog geef ik jou drie redenen waarom reviews ook jouw webshop vooruit helpen!
Mensen vertrouwen andere klanten meer dan jou als verkoper.
Als ik door een willekeurige electronicazaak loop zie ik ze alweer aankomen: de gladde verkopers. Mensen die vriendelijk vragen of je hulp nodig hebt en je vloeiend richting een duur product willen leiden. Net als veel andere mensen trap ik hier niet in. De verkoper heeft er namelijk belang bij om mij een product met veel marge te verkopen. Om als verkoper toch je product goed aan te prijzen zijn reviews ideaal. Andere klanten worden door potentiële klanten namelijk als betrouwbaarder gezien doordat eerder klanten er geen belang bij hebben om oneerlijke informatie te geven. Als jij vertrouwen hebt in jouw product kan het hierbij helpen om die eerdere kopers in te zetten om jouw product te verkopen. Hiermee snijd het mes aan twee kanten: Meer klanten kopen jouw goed beoordeelde product én klanten krijgen een eerlijk beeld van jouw product.
Je leert van je klanten.
Als ondernemer wil je natuurlijk goed bekend staan, ook hierbij kunnen reviews helpen. De reviews informeren namelijk niet alleen de klant maar ook de ondernemer over de tevredenheid. Klanten kunnen natuurlijk altijd klagen als er echt iets mis is met een product, maar dit zullen ze niet snel doen als ze het product middelmatig vinden. Zonder reviews zou je er dan ook niet achter komen welk product de klant het fijnst vindt. Hiervoor zijn de reviews dan ook ideaal. Je kunt aan de hand van reviews je eigen assortiment beoordelen en slecht beoordeelde producten vervangen voor andere producten. Daarnaast weet je ook meteen wat goed scoort en wat je dus moet blijven aanprijzen. Ook hiermee zijn er alleen maar winnaars: de klant krijgt goede producten voorgeschoteld en jij weet precies hoe jouw producten scoren bij de consument.
Google vindt reviews ook leuk!
De derde reden ligt misschien wat minder voor de hand, maar reviews bieden ook voordelen voor het Google algoritme. Ten eerste zitten mensen die reviews plaatsen en lezen langer op de website. Dit ziet Google als iets positiefs en hierdoor zal het Google algoritme jouw website of product hoger plaatsen in de zoekmachine. Ten tweede zorgen de reviews voor extra tekstuele content op jouw website. Als een klant bijvoorbeeld zegt dat jouw telefoonhoesjes erg sterk zijn ziet Google dit ook. Mensen die vervolgens op ‘sterk telefoonhoesje’ opzoeken zullen jouw product hierdoor eerder zien, gratis reclame dus!
In deze blog heb ik je 3 redenen gegeven waarom reviews jouw website vooruit kunnen helpen. Bij ZZPair zijn we natuurlijk altijd bereid jou te helpen met het gebruiken van reviews in jouw voordeel. Hiervoor kun je altijd een mailtje sturen naar info@zzpair.nl of even bellen naar 085-2006252!